На публічне ознайомлення (оприлюднення)виноситься звіт про періодичне відстеження відстеження результативності регуляторного акта – рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №505 «Про користування елементами благоустрою та їх частинами при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на територіях адміністративних районів м. Кривого Рогу». Звіт оприлюднений 28.08.2025 на офіційному вебсайті Криворізької міської ради та її виконавчого комітету в мережі Інтернет в розділі «Новини», розділі «Регуляторна політика» підрозділ «Відстеження регуляторних актів: звіти та висновки»
ЗВІТ
про періодичне відстеження результативності регуляторного акта – рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №505 «Про користування елементами благоустрою та їх частинами при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на територіях адміністративних районів м. Кривого Рогу»
1. Вид та назва регуляторного акта, результативність якого відстежується: рішення Криворізької міської ради від 26.05.2021 №505 «Про користування елементами благоустрою та їх частинами при розміщенні тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на територіях адміністративних районів м. Кривого Рогу» (надалі – рішення №505).
2. Назва виконавця заходів з відстеження: департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин, управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради.
3. Цілі прийняття регуляторного акта: урегулювання питань розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності згідно з вимогами чинного законодавства та забезпечення належного благоустрою міста, установлення для суб’єктів господарювання єдиного зручного механізму, відповідно до якого вони мають можливість використовувати окремі елементи благоустрою з дотриманням вимог чинного законодавства у сфері податкових, земельних відносин, щодо санітарних норм, правил благоустрою, приведення споруд у відповідність до архітектурних вимог.
4. Строк виконання заходів з відстеження: з 01.07.2025 до 01.08.2025.
5. Тип відстеження: періодичне.
6. Методи одержання результатів:
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося з метою виконання оцінки ступеня досягнення цілей, визначених при його ухваленні, на підставі даних, отриманих під час проведення виконавцем заходів, передбачених регулюванням, від:
департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради;
виконавчих комітетів районних у місті рад;
Комунального підприємства «Парковка та реклама» Криворізької міської ради (надалі – КП «Парковка та реклама» КМР).
Значення показників періодичного відстеження за результатами статистичних і оціночних даних діючого регулювання, що порівнюються з показниками повторного відстеження, обговорено та погоджено із членами міської консультативної ради суб’єктів господарювання з питань торгівлі, ресторанного господарства та виробництва продуктів харчування, готелів та надання індивідуальних послуг.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність регуляторного акта, а також спосіб одержання даних
Ураховуючи звернення депутатів Криворізької міської ради від 30.07.2021 №2416/8 стосовно необхідності проведення інвентаризації існуючих тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності (надалі – ТС), приведення процесу землекористування у відповідність до діючих договорів оренди земельних ділянок та особистого сервітуту, виконкомом міської ради від 16.08.2021 ухвалено рішення №384 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 21.07.2021 №370 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 14.03.2018 №122 ,,Про реформування адміністративних, інших публічних послуг у органах місцевого самоврядування м. Кривого Рогу”», стосовно призупинення прийому документів за послугами, передбаченими пунктом 1.1 рішення №505. На виконання означеного протягом 2022 – 2025 років були проведені певні заходи впорядкування, що обмежено виконувалися в умовах воєнного стану під час обстрілів міста та руйнування об’єктів інфраструктури.
Тож у аналізі відслідковують результати зазначеної роботи, необхідні для подальшої реалізації рішення №505.
Періодичне відстеження результативності рішення №505 проведено на основі аналізу статистичних даних, отриманих за результатами упровадження регуляторного акта з 16.08.22 до 01.07.23, з 16.08.23 до 01.07.24, з 16.08.24 до 01.07.25, у порівнянні з показниками повторного відстеження його результативності, взятими за базу.
Чисельність суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія регуляторного акта, не може бути чітко визначеною чи прогнозованою. Ухвалення управлінських рішень Криворізької міської ради стосовно провадження підприємницької діяльності в ТС здійснюється з дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, не обмежує можливостей та здатності суб’єктів господарювання провадити діяльність у декількох ТС на відповідних договірних умовах.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання, мешканців міста досить високий: огляд офіційних вебсторінок Криворізької міської ради та її виконавчого комітету, виконкомів районних у місті рад у мережі «Інтернет» – понад 86 тис. Крім того, тираж Криворізької міської газети «Червоний гірник», у якому було опубліковано рішення №505, складає понад 12 тис. примірників на паперових носіях.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності регуляторного акта:
При проведенні заходів періодичного відстеження результативності рішення №505 проаналізовано такі показники.
Кількісні значення результативності показників відстеження невід’ємно пов’язані з кількістю звернень суб’єктів господарювання до Центру адміні- стративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради стосовно поновлення (подовження) договорів оренди та договорів особистого сервітуту для розміщення тимчасових об’єктів (споруд). На теперішній час, ураховуючи реалії воєнного стану, спостерігається динаміка зменшення таких звернень, що відображено в таблиці 1. Значні фізичні та фінансові ризики безпосередньо впливають на можливість продовження господарської діяльності в особливо складних умовах прифронтової зони Криворіжжя. Проте, кількість поновлених договорів свідчать про певні досягнення в питаннях упорядкування земельних відносин відносно діючих ТС – щонайменше 718 одиниць.
Результати аналізу кількісних показників результативності рішення №505 наведені в таблиці.
Таблиця
№ п/п | Показники | Оди- ниці вимі- ру | Періоди відстеження | |||
Повтор-ний 16.08.21 до 01.07.22 | Періодичний | |||||
16.08.22 до 01.07.23 | 16.08.23 до 01.07.24 | 16.08.24 до 01.07.25 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Кількість звернень суб’єктів господарювання до Центру адміністративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради стосовно поновлення (подовження) договорів оренди та договорів особистого сервітуту для розміщення тимчасових об’єктів (споруд) | од. | 223 | 230 | 155 | 110 |
2 | Кількість інвентаризованих, обстежених земельних ділянок, на яких розміщені діючі ТС | од. | 223 | 230 | 155 | 110 |
3 | Поновлено: договорів оренди для розміщення тимчасових об’єктів (споруд); договорів особистого сервітуту для розміщення тимчасових об’єктів (спо- руд) |
од.
од. | 183, 94,
89 | 199, 153,
46 | 123, 72,
51 | 104, 54,
50 |
4 | Відмовлено в поновленні договорів: оренди для розміщення тимчасових об’єктів (споруд); особистого сервітуту для розміщення тимчасових об’єктів (споруд) |
од.
од. | 40,
25,
15 | 31,
22,
9
| 32,
16,
16
| 6,
4,
2
|
5 | Демонтовано ТС за відповідними актами КП «Парковка та реклама» КМР | од. | 18 | 12 | 28 | 7 |
6 | Звільнено самовільно зайнятих земельних ділянок, що належать Криворізькій міській територіальній громаді, суб’єктами господарювання шляхом демонтажу ТС за власні кошти та приведення земельних ділянок до стану, придатного для подальшого їх використання | шт. | 6 | 9 | 1 | 1 |
7 | Витрати суб’єктів господарювання на виконання умов регулювання*:
часові;
фінансові: процеси регулювання; інші пов’язані витрати |
год.
грн. |
1
39,12, 7 000,06 |
1
40,46, 8 000,09 |
1
42,6, 8 200,01 |
1
48,0, 9 500,01 |
*Припущення, на основі яких відстежувалися витрати суб’єктів господарювання, ураховані для розрахунку часових та фінансових витрат суб’єктів господарювання. Приклад: обрахунок у період 2025 року як максимальний показник, узагальнений для всіх періодів відстеження: мінімальна вартість 1 години робочого часу в Україні - 48 гривень при мінімальній заробітній платі у 8 000 гривень та 40-годинному робочому тижню з почасовою оплатою:
ознайомлення з вимогами регулювання – 10,0 грн. Розрахунок: 0,2 год (12 хв) х 8000,0 грн (мінімальна зарплата) : 160 год на місяць = 10,0 грн;
замовлення проведення незалежної оцінки вартості елемента благоустрою – 25,0 грн. Розрахунок: 0,5 год (30 хв) х 8 000,0 грн : 160 год на місяць = 25,0 грн;
оформлення договірних відносин на користування земельною ділянкою- (відвідування Центру адміністративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради для отримання адміністративної послуги особисто) - 12,5 грн. Розрахунок: 0,25 год (15 хв) х 8 000,0 грн : 160 год на місяць = 12,5 грн (можлива альтернатива: оформлення договірних відносин через офіційний вебсайт Центру адміністративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради для отримання послуги в е-форматі - 12,5 грн. Розрахунок: 0,25 год (15 хв) х 8 000,0 грн: 160 год на місяць = 12,5 грн).
Таким чином, на основні етапи регулювання суб’єкт господарювання у 2025 році сумарно витрачає щонайбільше 1 годину робочого часу з оплатою
47,5 грн (заокруглено до 48,0 грн).
Додаткового часу на виконання процедур не потрібно, зміна витрат протягом періодів періодичного відстеження залежить виключно від показників розміру мінімальної заробітної плати.
Можливості отримання надходжень до бюджету Криворізької міської територіальної громади за періоди аналізу періодичного відстеження не обчислювалися, оскільки протягом означеного періоду проводилися заходи на виконання доручення депутатів Криворізької міської ради, зазначені в розділі 7 аналізу, на безоплатній основі й отримання адміністративних послуг з оформлення договірних відносин на користування земельною ділянкою особисто чи в е-форматі здійснюється безоплатно.
Якісні показники результативності рішення №505: приведення стану щонайменше 300 фасадів ТС у відповідність до архітектурних вимог, процесу землекористування згідно з умовами діючих договорів оренди земельних ділянок та особистого сервітуту.
Таким чином, на сьогоднішній день головним чинником очікуваної результативності рішення №505 є продовження проведення інвентари-зації/обстеження наявних ТС для впорядкування земельних відносин, приведення їх у відповідність до діючих договорів оренди земельних ділянок та особистого сервітуту.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей:
Аналіз даних періодичного відстеження результативності регуляторного акта – рішення №505 засвідчує, що без чіткого розуміння кількості діючих ТС, упорядкування земельних відносин щодо їх розміщення, не може бути досягнуто поставлених цілей, започаткованих при його ухваленні. Однак проведення зазначених заходів ускладнюється ризиками воєнного стану, уве- деного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», зі змінами.
На теперішній час у Верховній Раді України зареєстровано та проходить процедуру розгляду проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та майданчиків для паркування транспортних засобів», реєстровий №10308 від 01.12.2023. Проєкт спрямований на правове врегулювання сфери розміщення ТС та має на меті запровадити прозору конкурентну систему в отриманні права на розміщення ТС за допомогою електронної торгової системи.
Можливо, ураховуючи реалії часу, питання розміщення ТС необхідно розглядати в площині аукціонів (електронних торгів) на оренду визначених місць. Позитивний досвід з означеного питання (установлення ТС через торги) мають Києв, Львів, Тернопіль, Хмельницький та ін.
Такі пропозиції отримано в ході проведення періодичного відстеження регуляторного акта від міських консультативно-дорадчих органів, суб’єктів господарювання.
Зважаючи на те, що цілі рішення №505 на сьогоднішньому етапі досягнуто не в повному обсязі, а реалії сьогодення не сприяють їх реалізації з об’єктивних причин, потребує вивчення питання необхідності впровадження змін в умовах регулювання, їх адаптаціі до сучасних потреб бізнес-середовища.