Увага! На публічне ознайомлення виноситься звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта ‒ рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 23.05.2017 №253 „Про Порядок використання коштів бюджету Криворізької міської територіальної громади для надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва”» |
ЗВІТ
про періодичне відстеження результативності регуляторного акта‒рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 23.05.2017 №253 „Про Порядок використання коштів бюджету Криворізької міської територіальної громади для надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва”»
1. Назва регуляторного акта, результативність якого відстежується:
рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 «Про внесення змін до рі-шення виконкому міської ради від 23.05.2017 №253 „Про Порядок використання коштів бюджету Криворізької міської територіальної громади для надання ча-сткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реаліза-цію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва”» (надалі –Порядок).
2. Назва виконавця заходів з відстеження: управління розвитку підприємництва, економіки виконкому Криворізької міської ради.
3. Цілі прийняття регуляторного акта: створення сприятливих умов для розвитку малого й середнього бізнесу, забезпечення зайнятості населення шляхом створення нових робочих місць через надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами.
Порядок визначає механізм спрямування коштів, передбачених у бюджеті Криворізької міської територіальної громади (надалі – міський бюджет), згідно з рішенням міської ради від 21.12.2016 №1173 «Про затвердження Програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва в м. Кривому Розі на 2017–2027 роки», зі змінами, що передбачаються на часткову компенсацію відсоткових ставок за кредитами, які надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва для створення нових робочих місць (надалі – часткова компенсація).
4. Строк виконання заходів з відстеження: з 24.06.2025 до 24.07.2025 включно.
5. Тип відстеження: періодичне.
6.Методи одержання результатів відстеження: періодичне відсте-ження проводилося з метою оцінки ступеня досягнення цілей, визначених під час ухвалення рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 23.05.2017 №253 „Про Порядок використання коштів бюджету Криворізької міської територіальної громади для надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва”» за статистичним методом та за консультаціями із суб’єктами господарювання, членами міської координаційної ради з питань розвитку підприємництва, міських консультативних рад суб’єктів господарювання.
Установлені значення показників результативності акта періодичного відстеження з 25.11.2022 до 24.05.2023, з 25.11.2023 до 24.05.2024, з 25.11.2024 до 24.05.2025 порівнювалися із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження (з 25.11.2018 до 24.05.2019).
Здійснювався аналіз статистичних даних щодо:
чисельності суб’єктів господарювання малого й середнього підприєм-ництва, яким коштом міського бюджету здійснено часткову компенсацію та на яких поширюються вимоги Порядку;
кількості створених робочих місць;
розміру надходжень до міського бюджету від сплати суб’єктами господарювання обов’язкових платежів;
рівня поінформованості суб’єктів господарювання, пов’язаних з регулю-ванням, та розміру коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог регуляторного акта.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність регуляторного акта, а також спосіб одержання даних: відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося статистичним методом порівняння показників у визначені періоди на підставі аналізу інформації Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідального вико-навця бюджетних коштів (управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради) та за консультаціями з громадськістю (членами міської координаційної ради з питань розвитку підприємництва, консульта-тивних рад суб’єктів господарювання).
8. Кількісні та якісні значення показників результативності дії регуляторного акта: удосконалений Порядок уведено в дію на території міста з 24.05.2018. Відповідно до Порядку суб’єкти господарювання – переможці кон-курсу проєктів зі створення нових робочих місць (надалі – конкурс) отримують часткову компенсацію в розмірі 75% фактично сплачених відсоткових ставок за кредитом через шість місяців з моменту створення нових робочих місць у залежності від розміру отриманого кредиту та створюють нові робочі місця в залежності від розміру отриманого кредиту (від одного робочого місця та не менше трьох) у залежності від суми отриманого кредиту (від 50,0 тис. грн до 500,0 тис. грн).
За період дії рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 майже 85 суб’єктів господарювання взяли участь у конкурсі, понад 72% з яких визнано переможцями конкурсу (83 претендента/60 переможців), задекларовано зберегти працевлаштованих найманих працівників – 283 особи та створити 83 нові робочі місця, у тому числі: 1 – перше робоче місце; 3 – для спеціалістів, які не більше трьох років тому здобули освіту в закладах вищої, фахової передвищої освіти.
Протягом дії Порядку переможцям конкурсу надано часткову компенсацію за створення 64 нових робочих місць на суму майже 460 тис. грн. Суми виплат компенсації становлять від 3,0 тис. грн до 30,0 тис. грн; у середньому на створення одного робочого місця було надано часткову компенсацію в розмірі 7,19 тис. грн.
У період дії Порядку, ураховуючи задоволення пропозицій 22 суб’єктів господарювання, на підставі письмових заяв їх виключено зі складу переможців конкурсу та розірвано угоду для надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитом (надалі – угода) з обґрунтуванням чисельності збережених і працевлаштованих найманих працівників та дотриманням умов угоди в частині збереження нових робочих місць. Чотири переможця добровільно повернули на рахунок відповідального виконавця бюджетних коштів усю суму часткової компенсації (6,7 тис. грн).
За ініціативи бізнесу та підтримки виконкому міської ради із червня 2021 року прийом документів від претендентів на надання часткової компенсації здійснюється повноважним представником управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради в Центрі адміністративних послуг «Віза» (Центр «Дії») виконкому Криворізької міської ради. Для зручності підприємців, адаптації до роботи в умовах карантину, а також у зв’язку з уведенням воєнного стану була надана можливість подавати документи на конкурс як особисто, так і в електронному вигляді.
Відповідно до вимог Порядку організовано прийом заяв разом з докумен-тами на конкурс кожні 10 робочих днів, починаючи з робочого дня після опублікування оголошення та опрацювання документів. Але в період воєнного стану 2022-2024 років конкурс не оголошувався. З вересня 2024 року було відновлено оголошення в місцевих медіа щодо можливості подання суб’єктами господарювання заяв разом з документами на участь у конкурсі, і засідання конкурсної комісії відбувалися постійно. У визначених періодах періодичного відстеження в напряму інформаційно-роз’яснювального спрямування в режимі відеоконференції з використанням сервісу «ZOOM» відбулося 26 засідань комісії з відбору проєктів зі створення нових робочих місць (за період з 25.11.2022 до 25.05.2023 – 8, з 25.11.2023 до 24.05.2023 та з 25.11.2024 до 24.05.2025 – відповідно по 9), у повторному періоді – 8. Тобто, онлайн-засідання комісії відбувалися систематично із запланованою періодичністю.
Аналіз показників відстеження
Показники відстеження | Одиниці виміру | Періоди | |||||
повторний | періодичний | ||||||
25.11.2018- 24.05.2019 | 25.11.2022-24.05.2023 | 25.11.2023- 24.05.2024 | 25.11.2024- 24.05.2025 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
Чисельність суб’єктів господарювання малого й середнього підприємництва, яким коштом бюджету | осіб | 12/9
| 2/0
| 0/0
| 0/0
| ||
Криворізької міської територіальної громади здійснено часткову компенсацію відсоткових ставок за кредитами для реалізації проєктів зі створення нових робочих місць / переможці конкурсу¹ |
|
|
|
|
| ||
З 24.02.2022 введення воєнного стану¹, з 01.07.2022 надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу | |||||||
Сума отриманої часткової компенсації | тис. грн | 128,3 | 8,8* | - | - | ||
Показник залежить від терміну набуття права на отримання компенсації. Загальна сума отриманої часткової компенсації за період дії Порядку з 2017 року складає майже 460 тис грн | |||||||
Кількість створених нових робочих місць/ кількість збережених задекларованих робочих місць на дату проведення конкурсу | один.
| 7/15 | 3/5 | - | - | ||
За період дії Порядку переможцями створено 64 нові робочі місця та збережено 340 робочих місць | |||||||
Розмір коштів і часу, що використовуються суб’єктом господарювання, пов’язаних з виконанням вимог регуляторного акта² | грн/год | 73,3 грн / 0,41 год. | 16,10 грн/ 24,10 грн / 0,41 год. | 16,57грн/ 28,57 грн / 0,41 год. | 19,68грн/ 31,68 грн / 0,41 год. | ||
Витрати часу залишилися без змін. Фактичні витрати зменшені відносно запланованих при розробці регуляторного акта (121,39/25хв/0,41год), оскільки переможці конкурсу не несуть матеріальних витрат для надання документів на участь у конкурсі, підписання та отримання угоди, звіт-ність відповідальному виконавцю надсилають в електронному вигляді. З 01.05.2022 відповідно до рішення міської ради від 27.04.2022 №1287 на період дії воєнного стану в Україні проїзд в міському комунальному транс-порті безкоштовний. Розмір коштів пов’язаний виключно зі зміною на законодавчому рівні показника мінімальної заробітної плати, у 2018 році – 3723 грн, 2022 – 6700 грн; 2023 – 6700 грн; 2024 – 7100 грн та 8000 грн; 2025 – 8000 грн. Вартість 1 год 01.01.2022 – 39,26 грн; 01.01.2023 – 40,46 грн; 01.01.2024 – 42,60 грн; 01.04.2024 - 01.01.2025 - 48,00 грн | |||||||
Розмір надходжень до бюджету від сплати суб’єктами господарювання обов’язкових платежів;
із заробітної плати працівників, оформлених на створені нові робочі місця | тис. грн | 852,6 | 32,8 | - | - | ||
На розмір надходжень до бюджету впливає обрана система оподаткування переможців конкурсу, загальна кількість робочих місць, розмір мінімальної заробітної плати
| |||||||
тис. грн | 75,9 | 27,1 | - | - | |||
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання, пов’язаних з регулюванням |
| Високий | Високий | Високий | Високий |
¹Банківськими установами міста з державною часткою: АТ «Ощадбанк», АТ «КБ Приватбанк», АТ «Укрексімбанк», ПАТ «УКРГАЗБАНК» продовжується підтримка бізнесу шляхом кредитування в межах державної програми «Доступні кредити 5-7-9%» під держгарантії. У зв’язку з уведенням воєнного стану АТ «КБ «ПРИВАТБАНК» тимчасово призупинено кредитування клієнтів малого та середнього бізнесу за Програмою «Куб».
²Витрати часу на оформлення кредитного договору, надання документів для участі в конкурсі, отримання угоди та витягу з протоколу засідання комісії з відбору проєктів зі створення нових робочих місць залишилися без змін – 0,41 год.
* Кошти виплачено двом суб’єктам господарювання – переможцям 2021 року в періоді періодичного відстеження з 25.11.2022 до 24.05.2023.
Чисельність суб’єктів господарювання малого й середнього під-приємництва, яким коштом міського бюджету здійснено часткову компенсацію відсоткових ставок за кредитами для реалізації проєктів зі створення нових робочих місць
У періоди періодичного відстеження суб’єктів господарювання, які б виявили бажання взяти участь у конкурсі, не було. У повторному періоді – 12, що свідчить про низьку зацікавленість підприємців участю в конкурсі у зв’язку з уведенням воєнного стану та наданням безповоротної грантової підтримки бізнесу як державою, так і недержавними міжнародними донорами.
У періоди періодичного відстеження з 25.11.2022 до 25.05.2023 двом пере-можцям конкурсу 2021 року було надано часткову компенсацію на суму 8,8 тис. грн.
На зменшення суми виплаченої часткової компенсації, чисельності пере-можців конкурсу в періоди періодичного відстеження (з 25.11.2022 до 24.05.2023, з 25.11.2023 до 24.05.2024, з 25.11.2024 до 24.05.2025) вплинули такі чинники: з 2022 року тимчасово призупинено на невизначений час кредитування клієнтів малого та середнього бізнесу за Програмою «Куб» у зв’язку з уведенням воєнного стану; у період дії воєнного стану Державна казначейська служба України першочергово фінансує платежі, пов’язані із захистом чи соціальним забезпеченням громадян і військовими потребами (Постанова Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану», зі змінами).
З початком повномасштабного вторгнення, ураховуючи економічну не-передбачуваність, наявність Державної програми для бізнесу «Доступні кредити 5-7-9» і, зважаючи на доступність бізнес-спільноти до безповоротних грантових коштів, що надаються як державою (грантова програма «єРобота», яка охоплює всі сфери діяльності малого бізнесу, передбачає створення робочих місць), так і недержавними міжнародними організаціями, зацікавленість суб’єктів господа-рювання до участі в конкурсі знизилася.
Так, за Державною програмою «єРобота» та від міжнародних донорів у 2023, 2024 роках і з початку поточного року понад 800 суб’єктів господарювання міста подали заявки на отримання грантових коштів, понад 600 – отримали фінансову підтримку на суму майже 200,0 млн грн. Після отримання грантів переможцями заплановано створення понад 780 робочих місць (у 2023, 2024 – 627, станом на 23.07.2025 - 160).
Розмір надходжень до міського бюджету від сплати суб’єктами господарювання податків до бюджету/тис. грн
Переможцями конкурсу у відповідних періодах періодичного відстеження до бюджету сплачено податків на загальну суму 32,8 тис. грн, у тому числі із заробітної плати за працевлаштованих трьох найманих працівників на новостворені робочі місця – 27,1 тис. грн, зокрема: єдиного соціального внеску – 14,36 тис. грн та військового збору – 0,97 тис. грн (100% до державного бюджету), податку на доходи фізичних осіб – 11,75 тис. грн (з них до міського бюджету 60% від загальної суми – 7,05 тис. грн). У повторному періоді переможцями конкурсу сплачено податків до бюджету 852,6 тис. грн, у тому числі податку на доходи фізичних осіб – 75,9 тис. грн.
Порівняно з періодом повторного відстеження (25.11.2018–24.05.2019) обсяги надходжень значно зменшилися, оскільки введення воєнного стану в Україні, запровадженого з 2022 року, негативно вплинуло на економічну актив-ність малого та середнього бізнесу, що, у свою чергу, спричинило зниження рівня зацікавленості підприємців в поданні документів до участі в конкурсі та наданні часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, залученні інвестицій, розширенні бізнесу та створенні нових робочих місць. Таким чином, указані фактори безпосередньо вплинули на скорочення надходжень до міського бюджету та потребують перегляду підходів до стимулювання підприємницької активності в умовах воєнного часу.
Кількість створених робочих місць/одиниць.
У період періодичного відстеження (переможцями конкурсу 2021 року) було створено три нових робочих місця та збережено п’ять робочих місць, на які були працевлаштовані працівники на дату проведення конкурсу (за період з 25.11.2022 до 24.05.2023 – 3/5, з 25.11.2023 до 24.05.2024 та з 25.11.2023 до 24.05.2024 – 0/0). У повторному періоді створено сім нових робочих місць, збережено 15 робочих місць, що створено на дату проведення конкурсу. Порівнювати кількісні показники створених робочих місць з періодом повторного відстеження – є не-коректним, оскільки з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.
З метою створення нових робочих місць, заохочення суб’єктів господа-рювання до участі в конкурсі з відбору проєктів зі створення нових робочих місць, вияву поваги до захисників Вітчизни та турботи про внутрішньо переміщених осіб, задля вдосконалення критеріїв оцінки пропозиції учасника конкурсу проєктів зі створення нових робочих місць розширено перелік осіб, за оформлення яких надається додатковий бал під час оцінки пропозиції учасника конкурсу, такими категоріями осіб: з числа колишніх військовослужбовців Збройних сил України, чи/або учасників бойових дій, або громадян з числа внутрішньо переміщених осіб, у тому числі з територій України, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають у тимчасовій окупації чи в оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено відповідно до вимог чинного законодавства.
Наразі підприємці не беруть участі в конкурсі, що знижує ймовірність створення нових робочих місць, розширення бізнесу. При цьому, позитивно впливає на ділову активність суб’єктів підприємництва та створення нових робочих місць залучення безповоротних грантових коштів.
Розмір коштів і часу, що використовується суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог регуляторного акта, грн/хвил
Для обрахування витрат розміру коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаних з виконанням вимог регуляторного акта, рівня поінформованості, проводилися консультації із суб’єктами господарювання.
У період періодичного відстеження, як і в період повторного відстеження, суб’єкти господарювання не несуть матеріальні витрати, пов’язані з наданням копій документів для участі в конкурсі, отриманням витягу з протоколу засідан-ня комісії з відбору проєктів зі створення нових робочих місць, надають звіт-ність відповідальному виконавцю бюджетних коштів у електронному вигляді. Підприємці отримують витяг з протоколу засідання вказаної комісії разом з угодою.
Фактично розмір витрат зменшено та становить 19,68 грн /31,68 грн / 25 хв / 0,41 год. (за період з 25.11.2024 до 24.05.2025), 16,57 грн/ 28,57 грн / 25 хв / 0,41 год. (за період з 25.11.2023 до 24.05.2024), 16,10 грн/ 24,10 грн / 25 хв /0,41 год. (за період з 25.11.2022 до 24.05.2023), оскільки переможці кон-курсу вже мали кредитні договори та звітність подають в електронному вигляді відповідальному виконавцю бюджетних коштів для проведення моніторингу за виконанням результативних показників проєктів зі створення нових робочих місць.
З 01.05.2022 відповідно до рішення міської ради від 27.04.2022 №1287 «Про надання права безоплатного проїзду в міському комунальному транспорті загального користування для всіх громадян України, які перебувають на території Криворізької міської територіальної громади, на період дії воєнного стану в Україні» проїзд у міському комунальному транспорті безкоштовний.
Фактичні витрати часу, що несуть суб’єкти господарювання, які виникають унаслідок дії регуляторного акта, порівняно з повторним періодом залишаються незмінними та становлять 0,41 год. Зміна грошових витрат пов’язана виключно зі зміною на законодавчому рівні розміру мінімальної заробітної плати.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання, пов’язаних з регулюванням
Рівень поінформованості є високим, що було передбачено при запрова-дженні регуляторного акта та підтверджено в ході здійснення заходів з відстеження регуляторного акта.
Інформація про Порядок доводилася до членів Криворізької територіальної громади, суб’єктів господарювання під час проведення зустрічей у районах, на засіданнях міської координаційної ради з питань розвитку підприємництва, консультативних рад суб’єктів господарювання та шляхом розміщення відповідної інформації на офіційній сторінці управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради в соціальній мережі «Facebook». З моменту запровадження Порядку оприлюднено майже 180 оголошень про проведення конкурсу, понад 110 повідомлень та понад 20 статтей про результати конкурсу в медіа, у тому числі телегазеті, форми заяви та проєкт зі створення нових робочих місць – на офіційному вебсайті Криворізької міської ради та її виконавчого комітету, офіційному вебпорталі м. Кривого Рогу «Криворізький ресурсний центр», тематичному модулі «Віртуальний бізнес-інкубатор», мобільному інформаційному стенді «Рупор для підприємців». Через QR-код, який було зазначено в оголошеннях про проведення конкурсу, була можливість ознайомитися з положеннями Порядку, формами заяви на участь у конкурсі та проєктом зі створення нових робочих місць.
Серед суб’єктів господарювання безкоштовно було розповсюджено брошу-ри «Крок назустріч бізнесу», видання яких передбачено заходами Програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва в м. Кривому Розі на 2017–2027 роки, затвердженої рішенням міської ради від 21.12.2016 №1173, зі змінами. З метою популяризації механізму компенсації частини відсоткової ставки за кредитами суб’єктам господарювання Програмою передбачено кошти на проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи (просвітницьких семінарів, бізнес-зустрічей, конференцій з питань ведення бізнесу).
Переможці конкурсу, представники відповідального виконавця бюджетних коштів, члени комісії з відбору проєктів зі створення нових робочих місць брали участь у відеосюжетах програми «Цей день» Комунального підприємства «Телерадіокомпанія «Рудана» Криворізької міської ради.
Інформаційна взаємодія органів місцевого самоврядування, членів Криво-різької міської територіальної громади, суб’єктів господарювання щодо Порядку підтримувалася під час проведення зустрічей, семінарів, на засіданнях міської координаційної ради з питань розвитку підприємництва, консультативних рад суб’єктів господарювання та шляхом висвітлення інформації щодо конкурсу у міських медіа.
Крім того, інформування громадськості відносно Порядку здійснюється через такі ресурси: офіційний вебсайт Криворізької міської ради та її виконавчого комітету (https://kr.gov.ua); вебсайти виконкомів районних у місті рад, Єдиний державний вебпортал відкритих даних (https://data.gov.ua).
Керуючись Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», у форматі відеоконференції (платформа «ZOOM») у виконкомі міської ради 27.06.2025 відбулися громадські слухання з питання оцінки ступеню досягнення цілей, визначених при ухваленні рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 «Про внесення змін до рішення виконкому міської ради від 23.05.2017 №253 «Про Порядок використання коштів бюджету Криворізької міської територіальної громади для надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого й середнього підприємництва», у період заходів з періодичного відстеження його результативності.
Під час заходу та обміну думками учасниками громадських слухань було акцентовано, що рішення є актуальним, проте, ураховуючи низьку зацікавленість підприємців міста в поданні документів до участі в конкурсі, зважаючи на наявність державної та міжнародної грантової підтримки, виникає необхідність вивчення питання актуальності вказаного рішення на цей час задля підвищення інвестиційних настроїв суб’єктів господарювання міста та сприяння створенню нових робочих місць.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення вищезазначених цілей
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта – рішення виконкому міської ради від 22.05.2018 №251 виконано відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері госпо-дарської діяльності» та Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами.
Проаналізувавши дані за 2022–2025 роки щодо кількості учасників кон-курсу, надходжень до бюджету Криворізької міської територіальної громади коштів унаслідок виконання умов угоди про надання часткової компенсації відсоткових ставок за кредитами в порівнянні з аналогічним періодом повторного відстеження, прослідковується зниження ефективності механізму фінансової підтримки, передбаченого Порядком, зокрема низька участь бізнесу в поданні документів на конкурс, і тому можливості для стимулювання економічного розвитку залишаються обмеженими.
Основними чинниками цього є: уведення воєнного стану в Україні у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації, наслідки якого (погіршення фінансових результатів підприємств, значний рівень невизначеності, у тому числі в енергосистемі, погіршення рівня ділових очікувань, низька купівельна спроможність, логістичні виклики, пошкодження інфраструктури, міграція робочої сили), що стало стримуючим фактором бізнесової активності.
Разом з тим, слід зазначити про доцільність рішення для подальшого його впровадження, оскільки дія Порядку направлена на збереження трудового потенціалу міста, позитивну тенденцію в динаміці створення та розвитку малого й середнього підприємництва, Порядок сприяє створенню нових робочих місць і збереженню наявних, надходженню податків та інших обов’язкових платежів до бюджету Криворізької міської територіальної громади. Підприємці можуть розраховувати на залучення додаткових кредитних коштів на модернізацію, оновлення основних засобів, здешевлення вартості кредиту; мешканці міста – на працевлаштування на створені нові робочі місця; органи місцевого само-врядування – на надходження до бюджету податків, зборів (інших обов’язкових платежів) від діяльності суб’єктів підприємництва, реалізацію заходів програм соціально-економічного та культурного розвитку міста, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування.
Ураховуючи низьку зацікавленість підприємців у поданні документів на участь у конкурсі, зважаючи на наявність безповоротних грантових коштів, що надаються як державою, так і недержавними міжнародними організаціями, чинна редакція Порядку потребує доопрацювання з метою підвищення ефективності механізму підтримки малого й середнього підприємництва, зокрема шляхом спрощення процедур участі, а також можливої актуалізації умов участі в конкурсі відповідно до сучасних потреб бізнес-середовища.