АРВ
АНАЛІЗ
регуляторного впливу до проекту рішення Криворізької міської ради „Про затвердження Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста”
регуляторного впливу до проекту рішення Криворізької міської ради „Про затвердження Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста”
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин, а також оцінка важливості цієї проблеми.
Проблема, яку пропонується розв’язати з прийняттям цього рішення, полягає у приведенні діючого Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста у відповідність до Закону України „Про оренду державного та комунального майна” з урахуванням внесених до нього змін та упорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста. Сфера дії зазначеного регуляторного акта розповсюджується на суб’єктів господарювання та громадян, які мають намір використовувати об’єкти комунальної власності міста.
2. Обґрунтування, чому визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання.
Проблема є актуальною, оскільки діюче Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста, затверджене рішенням міської ради від 25.03.2009 № 3163 (із змінами та доповненнями, внесеними від 23.12.2009 № 3630, від 23.06.2010 № 3917) не в повному обсязі враховує вимоги чинного законодавства при укладанні договорів оренди об’єктів комунальної власності міста.
Так, відповідно до п.2 ст.4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» не можуть бути об’єктами оренди:
- захисні споруди цивільної оборони;
- автомобільні дороги, крім тих, що належать підприємствам до першого розгалуження їх за межами території цих підприємств;
- злітно-посадкові смуги, що мають стратегічне значення;
- захисні гідроспоруди (греблі, дамби, вали, моли, насипи) та системи сигналізації, споруди зв’язку, енерговодопостачання та водовідведення, залізнічні колії;
- магістральні електричні мережі (лінії електропередачі) та інші об’єкти, передбачені чинним законодавством.
Також, ураховуючи інші зміни в законодавстві України виникла потреба в удосконаленні порядку проведення конкурсу на право укладення договору оренди об’єктів комунальної власності міста.
3. Обґрунтування, чому визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою діючого регуляторного акта або внесення змін до нього.
Зазначена проблема не може бути розв’язана за допомогою діючого регуляторного акта - Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста, затвердженого рішенням міської ради від 25.03.2009 № 3163 зі змінами, унесеними рішеннями міської ради від 23.12.2009 № 3630, від 23.06.2010 № 3917. З метою приведення діючого Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста до чинного законодавства України, упорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста та вдосконалення його проведення, розроблено зазначений проект.
4. Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта, у тому числі здійснення розрахунку очікуваних витрат та вигод суб’єктів господарювання, територіальної громади та органів місцевого самоврядування внаслідок дії регуляторного акта.
З прийняттям запропонованого проекту рішення очікується вдосконалення організації договірно-майнових відносин та впорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста.
Так, у відповідності до запропонованого проекту рішення чітко визначається вдосконалення порядку проведення конкурсу на право укладення договору оренди об’єктів комунальної власності міста.
А також проектом регуляторного акта упорядковано опрацювання заяв від суб’єктів господарювання на укладення договору оренди, у т.ч. з урахуванням їх розгляду на конкурсних умовах.
Розрахунок очікуваних витрат та вигод від впровадження запропонованого регуляторного акта
Сфера впливу |
Вигоди | Витрати |
Для територіальної громади міста |
- забезпечення належного рівня та умов обслуговування населення, а також умов праці, що передбачає активізацію заходів щодо здійснення орендарями ремонтних робіт об’єктів комунальної власності міста; - забезпечення належного утримання та збереження комунального майна, оскільки 50% плати за оренду об’єктів комунальної власності міста, які перебувають на балансовому обліку управлінь комунальної власності міста, благоустрою та житлової політики виконкому міськради та інших комунальних підприємств, спрямовується до міського бюджету; - стабільність соціально-економічного розвитку міста та надходжень до місцевого бюджету дає можливість вирішувати проблеми соціального плану, благоустрою міста |
Економічні витрати відсутні |
Для суб’єктів господарювання |
- прозорість процедури впровадження регуляторного акта; - чіткий механізм нарахування орендної плати за об’єкти комунальної власності міста; - визначення порядку проведення конкурсів на право укладення договору оренди об’єктів комунальної власності міста; - захист власних інтересів та прав через договірні відносини |
Суб’єкти господарювання додаткових витрат не матимуть, лише відповідно дочинного законодавства, сплачують витрати, пов’язані з переддоговірною підготовкою документів для укладення договору оренди об’єктів комунальної власності, у т.ч. сплата за участь у конкурсі, а також витрати щодо страхування об’єктів оренди. Зобов’язання щодо своєчасного внесення орендної плати, цільового використання об’єктів за призначенням, збереження та ремонт об’єктів оренди є суттєвими умовами договору оренди |
Для органів місцевого самоврядування |
- відповідність нормативного акта до вимог чинного законодавства; - ефективне використання та збереження майна, що перебуває у власності територіальної громади міста; - збільшення надходжень до міського бюджету від орендної плати за об’єкти комунальної власності міста завдяки конкурсному розгляду права на укладення договору оренди. |
Економічні витрати відсутні |
5. Визначення цілей державного регулювання.
Цілями цього регуляторного акта є впорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста та удосконалення конкурсу на право укладення договору оренди об’єктів комунальної власності міста, встановлення балансу інтересів усіх учасників регуляторного процесу.
6. Визначення та оцінка всіх прийнятних альтернативних способів досягнення визначених цілей, у тому числі тих, які не передбачають безпосереднього державного регулювання господарських відносин.
Альтернативними способами при досягненні визначених цілей є: - залишення без змін рішення міської ради від 25.03.2009 №3163 „Про затвердження Положення про порядок оформлення оренди об’єктів
комунальної власності міста” – відхилено тому, що не буде враховано нововведені зміни в чинному законодавстві при оформленні оренди об’єктів комунальної власності міста;
- унесення змін до рішення міської ради від 25.03.2009 №3163 „Про затвердження Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста” – відхилено тому, що у зв’язку зі значними змінами в чинному законодавстві ускладнюється викладення документа;
- залишення ринкових механізмів – визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує вирішення шляхом затвердження на сесії міської ради Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста.
- здійснення регулювання нормативним актом іншого органу не є можливим у зв’язку з тим, що управління майном, яке належить до комунальної власності територіальної громади, входить до повноважень міської ради шляхом прийняття відповідного рішення.
7. Аргументація щодо переваг обраного способу досягнення визначених цілей.
З прийняттям запропонованого регуляторного акта:
визначається механізм удосконалення майнових відносин між орендодавцем та суб’єктами господарювання щодо оренди об’єктів комунальної власності;
визначаються заходи щодо ефективного використання об’єктів комунальної власності через упорядкування орендно-договірних відносин надання в оренду майна комунальної власності міста.
Запропонований спосіб вирішення зазначеної проблеми є єдиним з огляду на можливість виконання та ефективну реалізацію регуляторного акта, який повністю відповідає повноваженням міської ради відповідно до Законів України «Про оренду державного та комунального майна», «Про місцеве самоврядування в Україні». Лише у такий спосіб можливо вирішити зазначені проблеми, ураховуючи інтереси територіальної громади, суб’єктів господарювання та органів місцевого самоврядування.
8. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначених проблем шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта.
З прийняттям запропонованого регуляторного акта діюче Положення про порядок оформлення оренди об’єктів комунальної власності міста буде приведено у відповідність до чинного законодавства України та чітко, прозоро визначено механізм упорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста а також створення сприятливих умов для розвитку підприємництва у місті.
9. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта.
З прийняттям цього регуляторного акта буде поліпшено естетичний стан міста, збережено об’єкти комунальної власності шляхом виконання
орендарями договірних зобов’язань щодо здійснення ремонтних робіт внутрішніх приміщень, фасаду об’єкта оренди, благоустрою прилеглої території тощо.
10. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей з найменшими витратами для суб’єктів господарювання, територіальної громади та органів місцевого самоврядування.
Досягнення цим регуляторним актом визначених цілей не впливає на витрати територіальної громади міста та в цілому сприяє веденню господарської діяльності юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців.
11. Обґрунтування щодо вигод, які виникатимуть внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, виправдовують відповідні
витрати у випадку, якщо витрати та/або вигоди не можуть бути кількісно визначені.
Не всі вигоди, які виникли внаслідок дії регуляторного акта, можуть бути кількісно визначені. Серед них:
- упорядкування оформлення орендних відносин;
- збереження комунального майна міста в цілому;
- ефективне його використання за цільовим призначенням відповідно до видів діяльності юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, з урахуванням соціальних потреб району, міста;
- належне утримання об’єктів соціально-культурного призначення та їх
відродження;
відновлення експлуатаційного стану об’єкта, естетичне покращання району, міста.
12. Оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи державної влади, місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання, які повинні впроваджувати та виконувати їх.
Упровадження та виконання вимог регуляторного акта не залежить від ресурсів органів влади, а суб’єкти господарювання, які звертаються щодо оренди об’єктів комунальної власності міста, мають впроваджувати і виконувати ці вимоги.
13. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта.
Слід зазначити, що на дію цього акта можливий вплив зовнішніх чинників, таких як прийняття змін до чинного законодавства у цій сфері. У подальшому у разі змін у чинному законодавстві до зазначеного рішення будуть вноситися відповідні зміни та доповнення.
14. Обґрунтування запропонованого терміну дії чинності регуляторного акта.
Запропонований проект регуляторного акта запроваджується на довгостроковий термін дії або до прийняття нових нормативних актів. У разі потреби вноситимуться зміни до нього за підсумками аналізу відстеження його результатів.
15. Визначення показників результативності дії регуляторного акта.
З метою відстеження результативності цього регуляторного акта визначено наступні головні показники:
- упорядкування орендно-договірних відносин щодо надання в оренду майна комунальної власності міста;
удосконалення порядку проведення конкурсу на право укладення договору оренди;
збереження та відновлення експлуатаційного стану об’єктів комунальної власності міста.
16. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта у разі його прийняття.
Результативність цього регуляторного акта буде відстежуватися один раз на півріччя шляхом здійснення контролю за своєчасним та повним надходженням коштів від орендної плати, збільшенням обсягів їх надходження, виконанням договірних зобов’язань орендарями щодо ефективного, цільового використання об’єктів комунальної власності, кількісним обліком відновлення їх експлуатаційного стану та збереження.
Повторне відстеження планується провести через рік після набуття чинності регуляторного акта, якщо рішенням міської ради не буде визначено більш ранній строк. За результатами буде можливо порівняти показники базового та повторного відстеження. У разі виявлення неврегульованих та проблематичних питань, вони будуть усунені шляхом унесення відповідних змін до регуляторного акта.
Періодичне відстеження планується проводити один раз на три роки, починаючи від дня закінчення заходів щодо повторного відстеження результативності, з метою дотримання чинного законодавства та діючих нормативно-правових актів у сфері орендно-договірних відносин.
Розробник проекту рішення міської ради – управління комунальної власності міста (50101, м. Кривий Ріг, пл.Радянська,1, каб. 360,361 тел. 74-54-53, 74-43-97, 47-49-29)