Порядок вирішення спорів щодо недотримання правил добросусідства. Підстави перегляду орендної плати
Створено: 2021-10-07 15:37:42Оновлено: 2021-10-07 15:40:23
Порядок вирішення спорів щодо недотримання правил добросусідства
Коментує директор департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради
Любов Горбачова
Поняття «добросусідство» трактувалося Верховним Судом у постанові від 05.12.2019 по справі №133/670/18 (провадження №61-47667св18), в якій зазначено, що інститут земельних відносин добросусідства є нормативно встановленими обмеженнями щодо здійснення прав на землю (включаючи право власності), які мають на меті забезпечити захист інтересів власників (землекористувачів) сусідніх володінь від можливих порушень при використанні земельних ділянок. Основна мета цих правил полягає в сприянні і забезпеченні такому використанню земельних ділянок, при якому власникам сусідніх земельних ділянок і землекористувачам заподіюється менша кількість незручностей. Зміст добросусідства закріплений у ст. 103 Земельного кодексу України.
Щоб уникнути конфліктних ситуацій через зменшення мінімальної відстані до межі суміжної земельної ділянки при садінні дерев та кущів, потрібно кожному знати законодавчо закріплені вимоги щодо відстані від межі суміжної земельної ділянки до кущів та дерев. Відповідно до п.6.1.41 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова території» передбачено, що відстань від межі суміжної земельної ділянки до стовбурів дерев, які висаджуються, має бути від 4м до 6мв залежності від величини крони дерева), а до кущів 1,0м. Стаття 41 Конституції України визначає, що використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадянам, інтересам суспільства. Відповідно до стст. 317, 319 Цивільного кодексу України власникові належить право володіння, користування та розпорядження своїм майном, які зокрема, означають можливість належним чином використовувати річ для своїх потреб за її призначенням; при здійсненні права власності власник зобов’язаний дотримуватися вимог закону і моральних засад суспільства і не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, порушувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
РАДИМО: Дотримуватися таких правил добросусідства, що допоможе запобігти виникненню суперечок та конфліктних ситуацій з сусідами. У разі якщо все ж таки спору не вдалося уникнути, то його можна врегулювати в позасудовому (через орган місцевого самоврядування – повноваження по вирішенні земельних спорів покладені на виконкоми районних у місті рад) чи судовому порядку пред’явивши позов про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою.
Підстави перегляду орендної плати
Коментує начальник управління комунальної власності міста
виконкому Криворізької міської ради
Сергій Волошиненко
Повідомляємо, що з 19.06.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №630 «Деякі питання розрахунку орендної плати за державне майно», якою затверджено Методику розрахунку орендної плати за державне майно (надалі – Методика) та визначено механізм визначення розміру плати за оренду майна.
Слід зауважити, що пунктом 3.7 Примірного договору оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності Криворізької міської територіальної громади, затвердженого рішенням міської ради від 30.06.2021 №570, розмір орендної плати підлягає перегляду на вимогу однієї із сторін у разі зміни Методики.
Орендодавець – управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради зобов’язаний звернутися до орендаря з вимогою про перегляд орендної плати, якщо зміни до Методики мають наслідком збільшення розміру орендної плати за договором шляхом підписання сторонами додаткової угоди.
Наголошуємо, що відмова орендаря укласти додаткову угоду щодо збільшення орендної плати з метою приведення її у відповідність до Методики є підставою для дострокового припинення договору.
07 жовтня 2021