Етапи здійснення регуляторної діяльності
Виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» на місцевому рівні забезпечує конструктивний підхід до співпраці органів місцевого самоврядування та територіальної громади, суб’єктів господарювання, їх об’єднань, наукових установ та зосередження на виконанні конкретних завдань.
За 2004 – 2010 роки міською радою, її виконкомом відповідно до планів регуляторної діяльності прийнято 90 регуляторних актів з повним дотриманням регуляторної процедури.
Здійснюється систематизація регуляторних актів – за кошти бюджету на фінансування заходів підтримки підприємництва видано 7 збірників регуляторних актів міської ради та її виконкому, які безкоштовно розповсюджуються серед суб'єктів господарювання.
У виконкомі з 2005 року сформовано електронний реєстр регуляторних актів, який постійно доповнюється та підтримується в актуальному стані.
Основними етапами підготовки проектів регуляторних актів є:
1. Планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів.
2. Розробка графіків проведення робіт із регуляторної процедури по проектах рішень.
3. Підготовка розробником проекту регуляторного акта.
4. Підготовка аналізу регуляторного впливу.
5. Розгляд відповідальною комісією міської ради (постійна комісія міської ради з питань регуляторної діяльності та підприємництва) проектів регуляторних актів, яка забезпечує підготовку експертного висновку та надає свій висновок на відповідність ст.ст. 4, 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» для послідуючого оприлюднення у засобах масової інформації у визначений законодавством спосіб.
6. Експертна комісія з питань підготовки проектів регуляторних актів, до якої залучено наукових представників міста, суб’єктів господарювання, готує експертний висновок щодо регуляторного впливу проектів.
7. Профільні комісії міської ради за відповідною сферою відання вивчають висновки відповідальної постійної комісії для супроводження проекту регуляторного акту та розгляду наданих до нього пропозицій і зауважень у ході публічного обговорення – 8 комісій.
8. Погодження проекту регуляторного акта здійснюється з:
- Дніпропетровським територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (що проект рішення не суперечить вимогам законодавства про захист економічної конкуренції);
- Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва (з питань видачі документів дозвільного характеру).
9. Розгляд пропозицій, зауважень щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу на засіданнях відповідальної і профільної постійних комісій.
10. Прийняття проекту регуляторного акта на сесії міської ради.
11. Оприлюднення рішення міської ради.
12. Відстеження результативності дії регуляторного акта.
Розпочинається регуляторна діяльність із затвердження плану. Щорічно, не пізніше 15 грудня, приймається рішення по затвердженню плану діяльності міської ради та її виконкому з підготовки регуляторних актів на рік, яке у 10-денний термін після затвердження оприлюднюється у визначений спосіб (газета «Червоний гірник»,мережа Інтернет).
У затверджений план за пропозиціями розробників на підставі обґрунтувань протягом року можуть вноситись коригування, доповнення, які також затверджуються рішенням і оприлюднюються у визначений спосіб.
Після затвердження плану регуляторної діяльності або доповнень до нього розробник регуляторного акта розробляє графік проведення робіт з регуляторної процедури (поетапно) з визначенням конкретних термінів виконання по кожній із них, який затверджується заступником міського голови, що координує роботу даного структурного підрозділу за розподілом обов’язків.
Розробник у визначений графіком термін готує проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу до нього. Методика підготовки аналізу регуляторного впливу затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 “Про затвердження методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта”.
В аналізі регуляторного впливу визначається та аналізується проблема, яку пропонується розв’язати шляхом регулювання, обґрунтовується чому ця проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових відносин або діючих регуляторних актів, очікувані результати прийняття запропонованого регуляторного акта, у т.ч. очікувані витрати та вигоди членів територіальної громади, суб’єктів господарювання, органів місцевого самоврядування.
Розроблений та підписаний відповідно до Регламенту проект регуляторного акта з аналізом регуляторного впливу надається розробником на розгляд відповідальної постійної комісії міськради для отримання висновку про їх відповідність ст.4, 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Обов’язки відповідальної комісії покладені на постійну комісію з питань регуляторної політики та підприємництва, яка на своєму засіданні розглядає проект регуляторного акта, залучає до його підготовки експертну комісію з питань підготовки проектів регуляторних актів. Склад цієї комісії затверджено рішенням виконкому міськради; до неї залучено суб’єктів господарювання, викладачів наукових установ, представників громадських організацій, податкової служби, засобів масової інформації.
Експертна комісія з питань підготовки проектів регуляторних після засідання відповідальної комісії на своєму засіданні розглядає проект регуляторного акта з аналізом регуляторного впливу, готує висновок про відповідність його вимогам ст.4, 8 вищезазначеного закону, а також пропозиції та зауваження по його змісту.
У разі невідповідності змісту проекту регуляторного акта з аналізом регуляторного впливу чинному законодавству щодо процедури регуляторної діяльності він повертається розробнику на доопрацювання.
Розробник надає відповідальній комісії експертний висновок для отримання дозволу на оприлюднення проекту регуляторного акта. Постійна комісія з питань регуляторної політики та підприємництва на своєму засіданні розглядає висновок експертної комісії і надає розробнику дозвіл на оприлюднення.
Відповідно до процедури, розробник разом з управлінням розвитку підприємництва у термін не пізніше 5 робочих днів з дня отримання дозволу комісії в міській комунальній газеті “Червоний гірник” та в мережі публікують повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
У повідомленні вказується стислий зміст проекту, поштову та електронну адресу розробника, іншого органу (управління розвитку підприємництва), до яких можна надсилати зауваження, пропозиції та строк, протягом якого вони приймаються.
У термін не пізніше 5 робочих днів з дня оприлюднення повідомлення оприлюднюється проект регуляторного акта з аналізом регуляторного впливу до нього.
Протягом місяця з дня публікації члени територіальної громади мають право брати участь у обговоренні оприлюднених проектів регуляторних актів та аналізу регуляторного впливу, надавати розробнику та управлінню розвитку підприємництва пропозиції та зауваження до їх змісту.
Після оприлюднення проекту регуляторного акта розробником його примірник надається для експертизи Дніпропетровському територіальному відділенню Антимонопольного комітету України і для затвердження міською радою проект рішення виноситься лише при наявності позитивного висновку цього органу.
Розробниками регуляторних актів з метою більш детального опрацювання змісту їх проектів постійно ініціюється проведення публічних слухань із залученням широкого кола фахівців, зацікавлених у прийнятті економічно обґрунтованих, прозорих та збалансованих міських “правил гри”. З цією є метою при обговоренні проектів регуляторних актів створюються і тимчасові комісії по розгляду змісту пропозицій, зауважень, формуванню остаточної редакції проекту регуляторного акта.
Жодне рішення міськради, її виконкому, які регулюють господарські відносини влади і бізнесу, не було прийнято без публічного обговорення, детального розгляду на засіданнях постійних комісій міськради (відповідальної та головних), експертної комісії, міської (галузевої) ради з питань розвитку підприємництва.
Завершується перша частина регуляторної діяльності прийняттям рішення міської ради на пленарному засіданні, після чого розробником у 10-денний термін після дати цього засідання оприлюднюється у визначений спосіб зміст рішення міської ради.
Дотримання принципу гласності забезпечується розробником і при здійсненні аналізу ефективності дії вже прийнятих регуляторних актів, тому що під час проведення цих відстежень громадськість також має можливість брати участь в їх оцінці по досягненню конкретних цілей регулювань та вносити пропозиції щодо підвищення ефективності їх дії.
Регламентом міськради затверджено, що виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів забезпечується їх розробниками у місячний термін:
- через 6 місяців з дати набрання чинності (базове);
- через рік з дати набрання чинності (повторне);
- раз на кожні наступні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності (періодичне).
Про проведення відстежень результативності регуляторних з вказівкою конкретних строків їх здійснення управління розвитку підприємництва інформує членів територіальної громади у визначений спосіб (газета “Червоний гірник”, сторінка Інтернет) шляхом повідомлень.
Розробник за визначеними у аналізі регуляторного впливу до рішення показниками здійснює аналіз їх виконання (кількісні і якісні показники), враховує одержані пропозиції та готує звіт про наслідки відстеження, який надає для розгляду і затвердження головній (профільній) постійній комісії міськради.
Затверджені профільними постійними комісіями звіти про наслідки відстеження не пізніше як у 10-денний термін з дня підписання оприлюднюються у визначений спосіб.
Підсумки регуляторної діяльності підводяться шляхом надання щорічного звіту міській раді на грудневій сесії, який після затвердження оприлюднюється шляхом опублікування у визначений спосіб.