На публічне ознайомлення (оприлюднення) виноситься звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта - рішення Криворізької міської ради від 27.05.2009
На публічне ознайомлення (оприлюднення) виноситься звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта - рішення Криворізької міської ради від 27.05.2009 №3265 «Про конкурсний відбір суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна», ухвалений постійною комісією міської ради з питань земельних відносин, містобудування, комунальної власності міста 27.08.2019.
ЗВІТ
про періодичне відстеження результативності
регуляторного акта – рішення міської ради від 27.05.2009 №3265
«Про конкурсний відбір суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна»
1. Вид та назва регуляторного акта, результативність якого від-стежується: рішення Криворізької міської ради від 27.05.2009 №3265 «Про конкурсний відбір суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна».
2. Назва виконавця заходів з відстеження: департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради.
3. Цілі прийняття регуляторного акта:
- захист законних інтересів держави та суб’єктів господарювання;
- підвищення ефективності управління землями міста;
- забезпечення прозорості проведення процедур оцінки вартості земель міста.
4. Строк виконання заходів з відстеження: з 06.07.2019 по 06.08.2019.
5. Тип відстеження: періодичне.
6. Методи одержання результатів відстеження регуляторного акта: результативність рішення міської ради відстежується для перевірки сталого досягнення регуляторним актом цілей, задекларованих при його прийнятті, на підставі статистичних показників щодо кількості проведених конкурсів суб’єктів оціночної діяльності, укладених або неукладених договорів на проведення землеоціночних робіт за періоди 06.01.2017-06.07.2017, 06.01.2018-06.07.2018, 06.01.2019-06.07.2019 у порівнянні із значеннями аналогічних показників, встановлених під час повторного відстеження за період 06.01.2013-06.07.2013.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, а також способи одержання даних: результативність відстежувалася шляхом аналізу кількості проведених конкурсів суб’єктів оціночної діяльності, укладених (або неукладених) договорів на проведення землеоціночних робіт.
Очікуваними вигодами внаслідок подальшої дії рішення є:
- у сфері інтересів територіальної громади міста – зменшення витрат, пов’язаних з викупом земельних ділянок та спрощення процедури викупу;
- у сфері інтересів суб’єктів господарювання, у тому числі суб’єктів оціночної діяльності – збільшення прибутків;
- у сфері інтересів органів місцевого самоврядування – удосконалення ефективного раціонального використання земель міста, забезпечення ефективності заходів з оцінки земель та реалізація державної політики у сфері оцінки земель.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності регуляторного акта
Відповідно до чинного законодавства України власники нерухомого майна самостійно обирають одну з можливих форм використання земельних ділянок: право оренди чи право власності. При цьому враховуються передбачені заборони, обмеження, сервітути щодо використання земельної ділянки. Таким чином, кількість проведених конкурсів суб’єктів оціночної діяльності та укладених договорів на проведення землеоціночних робіт залежить від можливості та бажання землекористувача придбати у власність орендовану земельну ділянку, на якій розташований об’єкт нерухомого майна.
Заходами з реалізації Програми розвитку земельних відносин у м. Кривому Розі на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням міської ради від 24.12.2015 №87, зі змінами, передбачено видатки з міського бюджету для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок з метою їх продажу суб’єктам господарювання та громадянам, які користуються земельними ділянками на праві оренди для розміщення нерухомого майна, що належить їм на праві власності, у розмірі: на 2017 рік – 40 000 грн, 2018 рік – 42 200 грн, 2019 рік – 12 200 грн, 2020 рік – 44 700 грн.
Протягом останніх років власники нерухомого майна не виявляють активності щодо викупу земельних ділянок під таким майном. Це може бути пов’язане з недостатністю у землекористувачів коштів на викуп земельних ділянок, нестабільністю рівня отримуваних доходів, частими змінами у податковому законодавстві. Так, кількість проведених конкурсів суб’єктів оціночної діяльності та укладених договорів на проведення землеоціночних робіт складає за періоди: 06.01.2017-06.07.2017 – 1, 06.01.2018-06.07.2018 – 2, 06.01.2019-06.07.2019 – 3, що не перевищує аналогічний показник за період повторного відстеження – 3.
Крім того, під час одного конкурсу можуть обиратися суб’єкти оціночної діяльності для оцінки декількох земельних ділянок. Так, протягом періоду з 06.01.2019 до 06.07.2019 проведено 3 конкурси з відбору суб’єктів оціночної діяльності для оцінки 6 земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна. З переможцями конкурсу укладено договори на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, що підлягають продажу.
Станом на 06.08.2019 продано 3 земельні ділянки несільськогосподарського призначення, до міського бюджету надійшли кошти в сумі 873 000,00 грн. До кінця 2019 року планується продаж ще 3 земельних ділянок, що дозволить додатково залучити до міського бюджету на прогнозованому рівні 470 000,00 грн. Надходження до бюджету міста від продажу земельних ділянок можливо буде спрямувати на виконання соціально важливих міських цільових програм, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо.
Що стосується кількості землекористувачів, на яких поширюється дія регуляторного акта, доцільно розглянути загальну кількість платників плати за землю, які є (або можуть стати) власниками нерухомого майна й виявлять бажання скористатися правом викупу земельних ділянок відповідно до статті 128 Земельного кодексу України. За інформацією Криворізьких управлінь Головного управління ДФС у Дніпропетровській області станом на 01.01.2019 у м. Кривому Розі чисельність платників плати за землю становить 50 470, з них фізичних осіб – 48 173, юридичних осіб – 2 297 (листи Криворізького північного управління Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 20.02.2019 №2227/9/04-36-57-43-10, Криворізького південного управління Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 02.04.2019 №39035/10/04-36-56-44).
Витрати коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання у зв’язку з виконанням вимог акта, визначені за консультаціями з громадськістю та становлять відповідно 1,38 грн / 0,05 год.*
*За консультаціями з представниками громадських організацій та міської галузевої ради підприємців з питань містобудування, земельних відносин і рекламної діяльності розмір часу на отримання інформації про регулювання становить 0,05 год. Витрати на ознайомлення з вимогами регуляторного акта в розмірі 1,38 грн визначено за формулою: витрати часу на отримання інформації про регулювання (0,05 год) Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (27,54 грн/год). Для розрахунку витрат використовується орієнтовний мінімальний розмір заробітної плати (лист Міністерства фінансів України від 03.08.2018 №05110-14-21/20720), орієнтовна мінімальна заробітна плата 4 407 грн, у погодинному розмірі - 4 407 грн / 160 год = 27,54 грн/год.
Не всі вигоди, що виникають унаслідок дії регуляторного акта можуть бути кількісно визначені.
Серед них: створення умов для визначення ринкової вартості земельних ділянок міста, економічне стимулювання та зацікавлення територіальної громади у викупі земельних ділянок, спонукання суб’єктів господарювання, у тому числі суб’єктів оціночної діяльності, до здійснення найбільш вірогідної оцінки земельних ділянок, що підлягають відчуженню. Суб’єкти господарювання, які викупили земельні ділянки під власними об’єктами нерухомості, значно ефективніше працюють, розширено відтворюють виробництво, мають позитивні економічні та фінансові результати. Витрати коштів на придбання ділянок компенсуються землекористувачам гарантією власності на землю, створенням єдиного комплексу нерухомості та якісно новою інвестиційною привабливістю. В свою чергу, приймаючи рішення про продаж землі, міська рада, отримує одне з додаткових джерел наповнення міського бюджету.
Якісними показниками результативності регуляторного акта, визначеними під час проведення аналізу його регуляторного впливу, є: створення умов для визначення ринкової вартості земельних ділянок міста, економічне стимулювання та зацікавлення територіальної громади у викупі земельних ділянок, стимулювання суб’єктів господарювання, у тому числі суб’єктів оціночної діяльності, щодо здійснення найбільш вірогідної оцінки земельних ділянок, що підлягають відчуженню. За результатами періодичного відстеження значення якісних показників у порівнянні з аналогічними показниками за період повторного відстеження не змінилися**.
**З метою здійснення оцінювання якісних показників результативності регуляторного акта проведені консультації з представниками громадських організацій та міської галузевої ради підприємців з питань містобудування, земельних відносин і рекламної діяльності.
Рівень поінформованості громади та суб’єктів господарювання з основних положень акта є досить високим. Інформування суб'єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень регуляторного акта відбулося шляхом його опублікування в Криворізькій міській газеті «Червоний гірник» та розміщення на офіційному веб-сайті Криворізької міської ради та її виконавчого комітету в підрозділі «Регуляторна політика» розділу «Інформаційна база» www.kr.gov.ua. Роз’яснювальна робота щодо переваг викупу земельних ділянок власниками нерухомого майна проводиться на постійній та системній основі як безпосередньо при спілкуванні з окремими землекористувачами, так і через листування у письмовому й електронному вигляді (через офіційний веб-портал «Криворізький ресурсний центр»), засоби масової інформації, під час проведення семінарів з суб’єктами господарювання, зустрічей з громадськістю. Консультації із зазначених питань надаються фахівцями виконкому міської ради в Центрі адміністративних послуг «Віза» щотижня відповідно до встановленого графіка.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
За результатами аналізу даних, необхідних для періодичного відстеження результативності регуляторного акта – рішення міської ради від 27.05.2009 №3265 «Про конкурсний відбір суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна», у певній мірі підтверджуються досягнення цілей, визначених при його прийнятті. З прийняттям цього регуляторного акта в місті запроваджено процедуру конкурсного відбору суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна, що дає змогу власникам нерухомого майна реалізувати законне право на викуп земельних ділянок несільськогосподарського призначення.
Ураховуючи вищевикладене, рішення міської ради від 27.05.2009 №3265 «Про конкурсний відбір суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна» сприяє створенню стабільного прогнозованого клімату для здійснення підприємницької діяльності в місті, забезпечує прозорість проведення процедури оцінки вартості земель міста, є актуальним та необхідним для продовження роботи з організації викупу земельних ділянок власниками нерухомого майна й подальшого розвитку ринку земель міста.
Заступник голови постійної комісії
з питань земельних відносин,
містобудування, комунальної
власності міста Олександр Смалій
30 серпня 2019