Звіт міського голови щодо здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Криворізької міської ради у 2016 році
Створено: 2016-12-27 11:13:19Оновлено: 2017-03-02 15:31:16
Протягом 2016 року діяльність Криворізької міської ради та її виконавчого комітету була спрямована на забезпечення ефективного регулювання господарських та адміністративних відносин між владою й суб’єктами господарювання, запобігання ухваленню регуляторних актів, що не вирішують існуючих проблем та не відповідають ринковим вимогам, досягнення максимально позитивних результатів за рахунок мінімальних необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, громадян і органів місцевого самоврядування.
Відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (надалі – Закон) питання реалізації державної регуляторної політики покладено на постійну комісію з питань регуляторної політики та підприємництва (рішення міської ради від 24.12.2015 №16 «Про затвердження Положення про постійні комісії Криворізької міської ради»), її склад затверджено рішенням міської ради від 15.12.2015 №11 «Про затвердження персонального складу та обрання голови постійної комісії міської ради з питань регуляторної політики та підприємництва».
Під час підготовки, прийняття, визначення результативності дії та перегляду регуляторних актів регуляторними органами міської ради та її виконкому забезпечувалася процедура дотримання прозорості відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політки у сфері господарської діяльності».
За допомогою послідовного виконання порядку прийняття регуляторних актів, підкріплених підзвітністю та процедурами громадського обговорення, експертизи, відстеження результативності дії, усунуто можливість проявів корупції в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 7 вищезазначеного Закону на 2016 рік затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів рішень міської ради та її виконавчого комітету, щодо яких задля підтримки в актуальному стані та враховуючи зміни в чинному законодавстві України, соціально-економічні та інші проблеми, що породжують небажані наслідки для населення й суб’єктів підприємництва, проводилося коригування протягом року.
Плани та зміни до них затверджувалися рішеннями міської ради або виконавчого комітету міської ради, після чого оприлюднювались у засобах масової інформації (Криворізька міська комунальна газета «Червоний гірник» та на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в підрозділі
«Регуляторна політика» розділу «Законодавство України»).
Проект регуляторного акта перед його затвердженням проходить регуляторну процедуру, зокрема розглядається відповідальною постійною комісією для забезпечення здійснення у виконавчих органах міської ради державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності відповідно до вимог стст. 4, 8 Закону, головною постійною комісією міської ради відповідно до розподілу повноважень, міською координаційною радою з питань розвитку підприємництва, оприлюднюється та підлягає громадському обговоренню, у тому числі на засіданнях міських галузевих рад підприємців за відповідною галузевою спрямованістю. Проекти рішень міської ради отримували також пропозиції Державної регуляторної служби України щодо їх удосконалення відповідно до принципів державної регуляторної політики. Всі проекти проекспертовано територіальним відділенням Антимонопольного комітету України щодо їх відповідності вимогам законодавства про захист економічної конкуренції. Після ухвалення рішення, що підлягали в повному обсязі регуляторній процедурі, оприлюднювалися протягом 10 днів у засобах масової інформації.
До проектів регуляторних актів підготовлено аналіз їх регуляторного впливу з виконанням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами (від 16 грудня 2015 року №1151). Для реалізації правил указаної процедури проводився розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для органів місцевого самоврядування та розрахунок витрат на запровадження регулювання для суб’єктів підприємництва, у тому числі малого. Це є додатковим механізмом відкритого контролю за діями органів місцевого самоврядування. Оприлюднення обґрунтування підготовки регуляторного акта у вигляді аналізу регуляторного впливу та проведення консультацій спрямовані на те, щоб зробити регуляторні акти ефективними й результативними, тобто такими, що відповідають вимогам сьогодення та відображають зацікавленість органів місцевого самоврядування в розвитку підприємництва.
Задля всебічного розгляду проектів регуляторних актів та аналізу їх регуляторного впливу при виконкомі міської ради функціонує консультативно-дорадчий орган – експертна комісія з питань підготовки проектів регуляторних актів. До її складу увійшли представники наукових установ (Державних вищих навчальних закладів «Криворізький національний університет», «Криворізький державний педагогічний університет», Криворізький економічний інститут Державного вищого навчального закладу «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», Криворізького факультету Національного університету «Одеська юридична академія»), професійних спілок, фіскальних органів, суб’єктів господарювання, громадських організацій і бізнес-асоціацій.
Для забезпечення відповідності проектів регуляторних актів діючим нормам, вимогам і принципам державної регуляторної політики, усунення суперечностей, що виникають в процесі розробки проектів регуляторних актів, активно застосовувалася практика проведення громадських слухань з питань обговорення проектів регуляторних актів та досягнення цілей, задекларованих при прийнятті діючих. Наслідки проведених заходів ставали підставами для доопрацювання запропонованих до обговорення документів, направленими на суттєве підвищення ефективності системи управління та, відповідно, захищеності суб’єктів господарювання. Так, за результатами публічного обговорення на доопрацювання було направлено проект рішення міської ради «Про затвердження Положення про порядок продажу земельних ділянок комунальної власності (або прав на них) на території міста Кривого Рогу».
Оцінка громадян, суб’єктів господарювання, громадських організацій базується на дисципліні оприлюднення проектів регуляторних актів, підготовці аналізу регуляторного впливу та наявності відкритих обговорень. Активними представниками бізнес-асоціацій при підготовці проектів регуляторних актів виступали Криворізьке регіональне відділення Українського союзу промисловців і підприємців, Фонд підтримки та захисту прав підприємництва, малого та середнього бізнесу в Україні, Криворізьке представництво Дніпропетровської торгово-промислової палати. За ініціативної участі громадськості проходить підготовка проекту рішення міської ради «Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в м. Кривому Розі».
За результатами колективної співпраці було отримано дозвіл на оприлюднення проектів регуляторних актів.
Після публічного обговорення, роз’яснень та рекомендацій Державної регуляторної служби України, Дніпропетровського територіального відділення Антимонопольного комітету України за 4 проектами (листи від 14.08.2016 №5034/0/20-16, 22.08.2016 №2138/27/04-16, 05.12.2016 №7315/0/2016) зроблено висновки щодо необхідності доопрацювання та у зв’язку з відсутністю регуляторних ознак було прийнято рішення міської ради від 28.09.2016 №914 «Про внесення змін до рішення міської ради від 31.01.2015 №3310 «Про затвердження Регламенту Центру надання адміністративних послуг «Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу» та його територіальних підрозділів» та рішення виконкому міської ради від 14.12.2016 №514 «Про встановлення тарифів на послуги міського електричного транспорту в м. Кривому Розі». Ураховуючи вищевикладене, проекти рішень «Про затвердження Положення про порядок продажу земельних ділянок комунальної власності (або прав на них) на території міста Кривого Рогу», «Про встановлення тарифів на послуги з користування майданчиками для платного паркування» виключено з плану підготовки проектів регуляторних актів.
На теперішній час:
- 3 проекти ухвалено (рішення міської ради від 22.06.2016 №633 «Про встановлення ставки туристичного збору в м. Кривому Розі», виконкому міської ради від 14.09.2016 №387 «Про внесення змін до міської маршрутної
мережі пасажирського транспорту», 14.12.2016 №513 «Про встановлення в м. Кривому Розі тарифів на послуги з перевезення пасажирів та багажу автобусними маршрутами загального користування»);
- проект рішення міської ради «Про розміщення тимчасових споруд для
здійснення підприємницької діяльності в м. Кривому Розі» перебуває на громадському обговоренні;
- проект рішення міської ради «Про затвердження Порядку видачі дозволів на порушення об’єктів благоустрою, відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів та анулювання таких дозволів» та аналіз його регуляторного впливу перебувають на експертуванні щодо відповідності вимогам стст. 4, 8 Закону.
З метою забезпечення дотримання прозорості відповідно до вимог Закону постійно оновлюється інформація на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в розділі «Регуляторна політика» щодо переліку ухвалених регуляторних актів, проектів регуляторних актів та аналізу їх регуляторного впливу, плану відстеження діючих регуляторних актів та звітів про відстеження результативності їх дії, планів підготовки проектів регуляторних актів.
Приведено впорядкування діяльності у відповідність до реалій сьогодення, здійснено узгодження регуляторних актів з прийнятими новими галузевими розпорядчими документами, проведено їх перегляд, що призвело до внесення змін до рішень міської ради з питань:
- конкурсного відбору суб’єктів оціночної діяльності для оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, на яких розташовані
об’єкти нерухомого майна;
- положення про порядок оформлення об’єктів комунальної власності міста;
- порядків виявлення, взяття на облік, збереження, використання безхазяйного та відумерлого нерухомого майна;
- правил торгівлі на ринках.
Крім того, за наслідками відстеження результативності дії регуляторних актів внесено зміни до міської маршрутної мережі пасажирського транспорту загального користування. При затвердженні плану діяльності міської ради на 2017 рік включено розробку рішень щодо:
- порядку розміщення реклами;
- правил дотримання тиші в громадських місцях;
- положення про користування об’єктами міста при спорудженні та експлуатації телекомунікаційних мереж;
- правил благоустрою;
- змін до положення про паркування транспортних засобів.
За діючими регуляторними актами, строк дії яких підійшов до здійснення заходів з базового, повторного, періодичного відстеження їх результативності, проведено 18 відстежень (5 – базових, 1 – повторне, 8 – періодичних та 2 – базових і повторних) (перелік додається) та за двома тривають відповідні заходи. Про вказані відстеження готувалися та оприлюднювалися звіти.
У цілому стан реалізації державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності в місті визначив стійку тенденцію до впорядкування регуляторних процесів у відповідності до норм та вимог Закону, а впровадження принципів регуляторної політики дозволило урахувати баланс інтересів влади та господарюючих суб’єктів.
Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» підвищує відповідальність розробників регуляторних актів, тому необхідна подальша координація й налагодження роботи всіх відділів, управлінь, інших виконавчих органів міської ради.
Задля підтримки належного рівня якості виконання процедур з регуляторної діяльності продовжується проведення щоквартальних навчань з посадовими особами відділів, управлінь та інших виконавчих органів міської ради, відповідальними за виконання й упровадження регуляторної діяльності. Під час проведення фахівцями Державної регуляторної служби України семінару в Дніпропетровській області представники виконкому міської ради підвищили рівень кваліфікації за напрямом регуляторної діяльності та отримали методичний матеріал, що використовується в роботі.
Обмін інформацією – організаційна основа роботи виконкому міської ради та виконкомів районних у місті рад у питаннях розширення кола інформування членів територіальної громади міста Кривого Рогу. Задля його активізації використовуються як друковані засоби масової інформації, телебачення, так і сучасні інтернет-ресурси – офіційні веб-сайти виконкомів Криворізької міської ради та районних у місті рад. Безоплатно розповсюджено збірник міських регуляторних актів (електронну версію розміщено на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради, порталі «Криворізький ресурсний центр»), видання якого передбачено Програмою розвитку малого й середнього підприємництва в місті на 2015 – 2016 роки, затвердженою рішенням міської ради від 30.12.2014 №3169.
Саме на реалізацію принципу прозорості та врахування громадської думки були спрямовані заходи щодо доведення до відома громадськості
інформації про регуляторну діяльність.
Доступність 37 діючих регуляторних актів (з 01.01.2017 − 38) виконкомом міської ради досягнуто за рахунок: оприлюднення в Криворізькій міській комунальній газеті «Червоний гірник», на офіційному веб-сайті виконкому Криворізької міської ради в мережі Інтернет, інформування через телерадіокомпанію «Рудана», портал «Криворізький ресурсний центр», Центр надання адміністративних послуг «Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу» та безоплатне розповсюдження збірника регуляторних актів на електронних і паперових носіях. У вигляді презентаційного матеріалу сформовано покрокові пункти процедури підготовки, обговорення, урахування зауважень та пропозицій, забезпечення публічності звіту, прийняття, а також отримання доступу до нормативно-правової бази.
Для розширення можливостей територіальної громади та підприємницької спільноти щодо надання пропозицій і зауважень до проектів та діючих регуляторних актів продовжено практику опрацювання електронних звернень. З початку року офіційними веб-сайтами виконкомів Криворізької міської ради та районних у місті рад скористалися понад 260,3 тис. відвідувачів. Найбільшою популярністю серед відвідувачів користується веб-сайт виконкому Криворізької міської ради, кількість відвідувань якого збільшилася за рік на 47% та складає 126,5 тис.
Системне проведення управлінням розвитку підприємництва виконкому міської ради та виконкомами районних у місті рад анкетування суб’єктів господарювання з питань упровадження регуляторної політики свідчить про плідний діалог влади й бізнесу, а його результати вказують, що малий та середній бізнес і надалі розраховує на особистий контроль роботи місцевої влади з питань запровадження регуляторної політики на місцевому рівні. Серед 3187 опитаних майже 92% респондентів відмічають задоволеність якістю та доступністю можливості отримання інформації. Активність суб’єктів господарювання в процесі підготовки місцевих нормативних актів демонструють показники участі респондентів у проведенні громадських слухань (майже 74%) та наданні пропозицій до проектів і діючих регуляторних актів (майже 60%), що говорить про впевненість опитуваних у можливості впливу на формування місцевої регуляторної політики. Всі одержані пропозиції опрацьовуються розробниками регуляторних актів для їх урахування або вмотивованого відхилення.
Участь громадськості в процесі ухвалення регуляторних актів сприяла підвищенню ефективності їх дії, вдосконаленню адміністративно-правових відносин між регуляторними органами та суб’єктами господарювання, прозорості рішень органів місцевого самоврядування.
Потребує істотного покращення проведення заходів з відстеження результативності дії регуляторних актів та підготовка результатів відстежень із залученням до цієї роботи незалежних експертів. Однак на теперішній час, активності щодо цього не зафіксовано. Громадські організації, що співпрацюють з підприємницькою спільнотою, все ще не виявляють бажаної активності в експертуванні регуляторних актів на етапі відстеження результативності їх дії. Пріоритет у цьому напряму належить консультативно-дорадчим органам при виконкомі міської ради. Ураховуючи зазначене, істотним важелем відповідальності за якість відстеження результативності дії нормативно-правових актів можна вважати постійну співпрацю з громадськими організаціями.
27 грудня 2016