Офіційний вебсайт Криворізької міської ради та її виконавчого комітету
Офіційний сайт виконкому Криворізької міської ради Виконком Криворізької міської ради Офіційний веб-сайт виконкому Криворізької міської ради

Звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта

Створено: 2024-08-01 09:18:12Оновлено: 2024-08-01 09:20:14

Увага! На публічне ознайомлення виноситься звіт про періодичне відстеження результативності регуляторного акта - рішення  Криворізької міської ради від 27.04.2011 №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами, підписаний постійними комісіями Криворізької міської ради з питань підприємництва; планування бюджету, економіки та регуляторної політики - 31.07.2024


Звіт
про періодичне відстеження результативності
рішення  Криворізької міської ради від 27.04.2011 №327 «Про
затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами

1. Назва регуляторного акта, результативність якого відстежується: рішення Криворізької міської ради від 27.04.2011 №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами.

 

2. Виконавець заходів з відстеження: управління розвитку підприємництва виконкому Криворізької міської ради.  

 

3. Цілі прийняття акта:

урегулювання правових відносин між органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, які займаються організацією ринкової торгівлі в місті або здійснюють торгівлю на ринках, і споживачами;

забезпечення належних умов для здійснення торгівлі та обслуговування покупців на ринках, підвищення ефективності функціонування кожного ринку як важливого структурного елементу ринкової економіки, поступове перетворення ринків у сучасні торговельно-сервісні комплекси;

захист прав споживачів;

організація роботи ринків відповідно до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

створення необхідних умов для продажу сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками; 

упровадження ефективного контролю за якістю й безпекою товарів, що реалізуються на ринках.

 

4. Строк виконання заходів з відстеження: з 30.05.2024 до 30.06.2024.

 

5. Тип відстеження: періодичне.

 

6. Методи одержання результатів відстеження.

Відстеження проводилося з метою оцінки ступеня досягнення цілей, визначених під час ухвалення  рішення міської ради від 27.04.2011  №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу». Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнювалися із значеннями аналогічних показників періодичного відстеження з 30.10.2021 до 30.04.2022, з 30.10.2022 до 30.04.2023, з 30.10.2023 до 30.04.2024, що встановлені під час повторного відстеження з 30.10.2011 до 30.04.2012. Під час періодичного відстеження здійснювався аналіз статистичних даних щодо:

кількості залучених товаровиробників для стабілізації продовольчої  ситуації на споживчому ринку міста;

чисельності легалізованих найманих працівників;

обсягу податкових надходжень від діяльності ринків;

розвитку інфраструктури ринків (кількість об’єктів торгівлі, побуту тощо);

моніторингу контрольно-перевірочної роботи і сум штрафних санкцій та адміністративних штрафів органів державного нагляду (контролю);

кількості звернень від суб’єктів господарювання та споживачів з питань організації ринкової торгівлі; кількості суб’єктів господарювання, на яких розповсюджується діяльність акта; розміру коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаних з виконанням вимог акта; рівня поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта.

 

7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, а також способи одержання даних:

Відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося статистичним методом порівняння показників у визначені періоди на підставі даних, наданих Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, Криворізьким районним управлінням поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області, виконкомами районних у місті рад, суб'єктами господарювання, які організовують ринкову торгівлю, та за консультацією з громадськістю.

 

8. Кількісні та якісні значення показників результативності регуляторного акта.

Основною метою Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу (надалі – Правила) є підтримка суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках, у тому числі в частині порядку укладання та оформлення договорів оренди торговельних місць. На сьогодні спостерігається тенденція до зниження кількості укладених договорів порівняно з повторним періодом відстеження на майже 2,9 тис. од. (з 4 308 до 1 423). Це пояснюється тим, що окремі підприємці за власною ініціативою вирішили здійснювати діяльність за іншими напрямами або реалізовувати товари через мережу Інтернет, змінили місце проживання у зв’язку з уведенням воєнного стану, а також перетворенням деяких ринків на сучасні торговельні комплекси. Під час здійснення моніторингу ринків відстежено, що середня заповнюваність торговельних місць складає 60% від загальної кількості. Розрахункова дія Правил розповсюджується майже на   6 тис. суб’єктів господарювання. 

На сьогодні на території міста функціонує 22 ринки (загальна кількість торгових місць – 10,3 тис.). Порівняно з періодом повторного відстеження  (з 30.10.2011 до 30.04.2012) зменшення кількості торговельних місць на ринках пов’язана з  переобладнанням їх у сучасні торговельні комплекси. Так, ринки Товариства з обмеженою відповідальністю «Старт+», Товариства з обмеженою відповідальністю «Габро» та торговельні ряди Товариства з обмеженою відповідальністю «Регітон» переобладнано на торгівельні комплекси. На ринку «Інтернат» змінився суб’єкт господарювання ринкової торгівлі та наразі здійснюються заходи щодо забезпечення подальшого його функціонування. Ринок «Східний-3» Товариства з обмеженою відповідальністю «Пікнік» припинив діяльність. Вищезазначені зміни призвели до зменшення кількості торгових місць.

Виконання Правил сприяє дотриманню суб’єктами господарювання та керівниками ринків законодавства стосовно продажу продовольчих та непродовольчих товарів, соціальній захищеності продавців, збільшенню кількості легалізованих найманих працівників та наповненню бюджету Криворізької міської територіальної громади шляхом недопущення використання нелегальної найманої праці. Відповідно до п.1.21 Правил при укладенні договорів оренди адміністрації ринків у разі оренди трьох і більше місць ураховують наявність трудових договорів між найманими працівниками й фізичними особами-підприємцями. Незважаючи на те, що значна кількість підприємців відмовилася від найманої праці й здійснює торгівлю на ринках самостійно, та враховуючи негативний вплив війни, що призвів до скорочення робочих місць, робота в цьому напряму триває. За періоди періодичного відстеження кількість легалізованих найманих працівників становить за період 2021–2022 року – 57 осіб, 2022–2023 – 51 особа, 2023–2024 – 67 осіб. У період повторного відстеження (з 30.10.2011 до 30.04.2012) кількість легалізованих працівників складала  217 осіб.

   Обсяги податкових надходжень від діяльності ринків у зазначені вище періоди періодичного відстеження склали 10,9 млн грн, 14,2 млн грн та   21,4 млн грн відповідно.

   Порівнюючи з періодом повторного відстеження (30.10.2011–30.04.2012), обсяги податкових надходжень від діяльності ринків до бюджетів усіх рівнів збільшилися на 0,6 млн грн (у 2021 році), на 3,9 млн грн (у 2022 році), на 11,1 млн грн (у 2023 році) відповідно.

Згідно із Законом України  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», та відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, уведеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року  № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», зі змінами. Ураховуючи дію мораторію на проведення перевірок  контролюючими службами міста, до керівників ринків та суб'єктів господарювання, що здійснюють торгівлю на ринках, у визначені періоди відстеження кількість перевірок та суми адміністративних штрафів значно зменшилися. Так, у період періодичного відстеження з 30.10.2021 до 30.04.2022 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області перевірено ринок «Південний» фізичної особи-підприємця  Расщепкіна В.І. та застосовано штрафні санкції в розмірі 1,7 тис. грн. Також Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області у визначені періоди періодичного відстеження проведено 14 перевірок, у тому числі: на оптово-ринковому комплексі Товариства з обмеженою відповідальністю «Еліт-Бізнес» – 6; на ринку «Жовтневий»  Товариства з обмеженою відповідальністю  «Старт+»  – 2;  по одній перевірці на Центральному ринку Металургійного району Підприємства споживчої кооперації «Центральний ринок» м. Кривого Рогу Дніпропетровської облспоживспілки, ринку «Центральний» у Центрально-Міському районі Підприємства споживчої кооперації «Центральний ринок» м. Кривого Рогу Дніпропетровської облспоживспілки, ринку «Довгинцеве» Підприємства споживчої кооперації «Центральний ринок» м. Кривого Рогу Дніпропетровської облспоживспілки, торговельного комплексу «Овочі і фрукти» Товариства з обмеженою відповідальністю «Агробуд», ринку Приватного підприємства «ГАЛА-ПК» та Товариства з обмеженою відповідальністю «УНІВЕРСАЛТЕХСЕРВІС-ЛТД».

Незважаючи на введені мораторії, органами місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та на виконання рішення міської ради від 31.03.2016 №381 «Про обсяг і межі повноважень районних у місті рад та їх виконавчих органів», зі змінами,  здійснюються заходи спільно з керівниками ринків з упорядкування ринкової торгівлі на території міста.  Кількість обстежень ринків склала: з 30.10.2021 до 30.04.2022 – 171, з 30.10.2022 до 30.04.2023 – 199 та з 30.10.2023 до 30.04.2024 – 280, а суми  застосованих штрафних санкцій у визначені періоди склали: 493 грн, 1513 грн, 952 грн відповідно.

 

 

 

Аналіз показників відстеження

 

 

Показники

Одиниці виміру

Періоди

повторний

періодичний

30.10.2011-

30.04.2012

30.10.2021-30.04.2022

30.10.2022-30.04.2023

30.10.2023-30.04.2024

1

2

3

4

5

6

Обсяги податкових надходжень

млн грн

10,3

10,9

14,2

21,4

Кількість перевірок ринків

од.

453

171

199

280

Сума сплачених штрафів

грн

50 800

493

1513

952

Чисельність легалізова-них найманих працівників

 

осіб

217

57

51

67

Кількість:

укладених договорів оренди торгових місць;

звернень до виконкому міської ради;

звернень на прийомах керівників ринків;

виділених місць для товаровиробників

 

 

од.

 

од.

 

од.

 

од.

 

 

4 308

 

7

 

274

 

1 490

 

 

1 984

 

6

 

71

 

837

 

 

1 543

 

10

 

41

 

856

 

 

1 423

 

8

 

47

 

859

Розмір часу і коштів, що витрачатимуться суб’єкта-ми господарювання-під-приємцями, пов’язаних з виконанням вимог акта*

год/грн

0,083/0,49

0,083/3,37

0,083/3,47

0,083/3,47;

0,083/3,68;

0,083/4,15

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта

 

Високий

Високий

Високий

Високий

 

*Зміна розміру коштів, що витрачаються суб’єктами господарювання на ознайомлення з регуляторним актом, пов’язана виключно зі зміною на законодавчому рівні показника мінімальної заробітної плати. Для розрахунку використовувалася мінімальна заробітна плата у 2011 році – 941 грн; 2021 – 6 500 грн; 2022 – 6 700 грн; 2023 –  6 700 грн;  2024 –  7 100 грн та 8 000 грн;  витрата часу на ознайомлення 0,083 год; кількість робочого часу за 1 місяць складає 160 год, а витрата розміру коштів на ознайомлення становить 0,49 грн; 3,37 грн; 3,47 грн; 3,47грн, 3,68 грн, 4,15 грн  відповідно.

Розмір часу і коштів, що витрачаються суб’єктами господарювання на ознайомлення з регуляторним актом, визначено за консультацією з галузевою радою підприємців з питань торгівлі, ресторанного господарства та виробництва продуктів харчування, та розраховуються за формулою: витрата часу на ознайомлення (год) Х мінімальна заробітна плата за місяць ( грн) / кількість робочого часу за 1 місяць (год).

 

        Якісні значення показників результативності регуляторного акта

Правила спрямовані на сталий розвиток ринкової торгівлі та інфраструктури ринків, про що свідчить удосконалення функціонування ринків, поліпшення їх зовнішнього вигляду, забезпечення належних умов для здійснення торгівлі та обслуговування покупців, збільшення об’єктів торгівлі й побуту. Важливим важелем здійснення моніторингу організації ринкової торгівлі є затвердження цільових програм розвитку ринків виконкомами районних у місті рад. На ринках здійснено низку заходів, направлених на визначення загальної стратегії їх розвитку, підвищення соціально-економічної ефективності їх діяльності, зміцнення матеріально-технічної бази, проведення реконструкцій, благоустрою територій та технічне переобладнання з метою покращення умов праці продавців і обслуговування покупців та в подальшому їх поступове перетворення на сучасні торговельні комплекси.

Так у періоди періодичного відстеження на ринках суб’єктів господарювання Гоптарєва І.А., Довженко А.В., Приватного підприємства «Дует Плюс КР» та  Товариства з обмеженою відповідальністю «Босфор» здійснюється реконструкція з перетворення їх у торговельні комплекси, що призводить до зменшення кількості розміщених на їх території об'єктів торгівлі, побуту тощо на 477 од. (з 3 394 до 2 917), підприємств ресторанного господарства – на 21 од.  (з 41 до 20). Кількість розміщених на території ринків міста  об’єктів торгівлі у зазначені періоди періодичного відстеження  становить 2 964 од., 2 958 од., 2 917 од. відповідно. На більшості ринків проведено переобладнання відкритих торговельних прилавків на ролетні конструкції, здійснено реконструкцію будівель та фасадів, часткове асфальтування територій, виконані ремонти торгових павільйонів, фарбування прилавків,  замінено контейнерні баки, оновлено вивіски тощо.       

Для створення стабільного прогнозованого клімату, досягнення високого рівня торговельного обслуговування населення, сприяння захисту прав споживачів, урегулювання відносин між споживачами, підприємцями та адміністрацією на ринках міста проводяться інформаційні зустрічі спеціалістів з питань захисту прав споживачів виконкомів міської ради та районних у місті рад з дотримання вимог чинного законодавства України, у тому числі щодо захисту прав споживачів та Правил.

Незважаючи на проведену роботу виконкомами районних у місті рад та керівниками ринків, до виконкому міської ради продовжують надходити звернення від споживачів стосовно незадовільної роботи підприємців. Динаміка кількості звернень (6/10/8) у відповідні періоди періодичного відстеження пояснюється введенням воєнного стану. Проте, у більшості випадків керівництвом ринків виконуються вимоги Правил, оскільки більшість питань вирішується адміністрацією та виконкомами  районних у місті рад оперативно на місцях і на особистих прийомах у керівників ринків. У періоди періодичного відстеження кількість звернень на особистих прийомах до керівників ринків склала – 159 (71/41/47), у порівнянні з повторним відстеженням відповідно на 203/ 233/ 227 кількість звернень зменшилася.

З метою залучення товаровиробників для стабілізації продовольчої ситуації на споживчому ринку Правилами (п. 2.2) передбачено створення належних умов для продажу сільськогосподарської продукції і продуктів харчування та надання товаровиробникам 25 відсотків пріоритетних торговельних місць (це  1 168 місць від загальної кількості місць, виділених для торгівлі продовольчими товарами). До введення карантинних обмежень  та воєнного часу на ринках проводилися ярмарки з продажу сільськогосподарської продукції та продуктів харчування безпосередньо їх виробниками. У період карантину проведення ярмаркових заходів було обмежено.

За час періодичного відстеження відбулася актуалізація Правил у відповідності до норм чинного законодавства України. До регуляторного акта вносилися зміни рішенням міської ради від 27.09.2023 №2208.

Незважаючи на проведені заходи з активізації роботи ринків, під час моніторингу виконання вимог Правил установлено, що на окремих ринках мають місце недоліки: недостатня кількість холодильного обладнання; використання власної ваговимірювальної техніки, що несвоєчасно підлягає повірці; відсутні молочні  павільйони та документи про якість продукції; не дотримуються вимоги товарного сусідства при торгівлі продовольчими товарами тощо.  Проведені реконструкції ринків призводять до скорочення торговельних місць для громадян та підприємців, які здійснюють торгівлю продовольчою продукцією, що спричиняє  появу нових осередків стихійної торгівлі (ринок «Карачуни» Товариства з обмеженою відповідальністю «Ринок «Житловий масив Карачуни» та «Бульвар Вечірній» Приватного підприємства «Дует Плюс КР»). Вирішення цих питань потребує посилення контролю виконкомів районних у місті рад за  організацією роботи ринків спільно з органами нагляду (контролю) відповідно до наданих повноважень.

При спілкуванні засобами зв’язку з підприємцями й під час проведення засідання 13.06.2024 міської галузевої ради підприємців з питань торгівлі, ресторанного господарства та виробництва продуктів харчування  було підтверджено, що якісні показники результативності рішення  міської ради від 27.04.2011 №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами, досягнуті на 75% і оцінюються в  4 бали (оцінка здійснена за 6-ти бальною системою, за якою 6 балів – досягнуто у високій мірі результат якісного показника, 5 балів – досягнуто на 100% результату якісного показника, 4 бали – 75%, 3 бали – 50%, 2 бали – 25%, 1 бал – практично не досягнуто), а саме: створено рівні умови суб’єктам господарювання для здійснення підприємницької діяльності в межах чинного законодавства, підвищено відповідальність адміністрації ринків за створення умов для торгівлі, досягнуто належного рівня торговельного обслуговування покупців і сприяння захисту прав споживачів; поступово перетворено ринки в торговельно-сервісні комплекси шляхом розвитку інфраструктури; залучено до торгівлі на ринках виробників сільськогосподарської продукції для стабілізації продовольчої та цінової ситуації. 

Розмір коштів і час, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язані з виконанням вимог акта (грн/год).

Для  обрахування витрат розміру коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання, пов’язаних з виконанням вимог акта, проведено консультацію з міською галузевою радою підприємців з питань виробництва продуктів харчування, діяльності ринків.

Фактичні витрати часу, що несуть суб’єкти господарювання, які виникають унаслідок дії регуляторного акта відповідно до регулювання, є стабільними й не перевищують установлені 0,083 години.  Розмір коштів при розробці рішення міської ради становив 0,49 грн у 2011 році, а на сьогодні він становить  4,15 грн.

Додаткового часу не потрібно й суб’єкти господарювання будуть виконувати рішення згідно з вимогами чинного законодавства України.

Зміна грошових витрат у періоди періодичного відстеження пов’язана виключно зі зміною на законодавчому рівні показника мінімальної заробітної плати.

 

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта

 

Рівень поінформованості з основних положень регуляторного акта суб’єктів господарювання є високим. 

Суб'єктів господарювання, фізичних осіб було поінформовано про зміст рішення міської ради від  27.04.2011 №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами, відповідно до вимог чинного законодавства у Криворізькій міській газеті «Червоний гірник» і на офіційному вебсайті  Криворізької міської ради та її виконавчого комітету www.kr.gov.ua у підрозділі «Регуляторна політика», у збірнику регуляторних актів Криворізької міської ради та її виконкому, на сайтах виконкомів районних у місті рад та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних data.gov.ua.

На громадських слуханнях, що відбулися 14.06.2024 у форматі відео-конференції (платформа «Zoom») з обговорення оцінки ступеня досягнення цілей, задекларованих при ухваленні рішення міської  ради від 27.04.2011 №327, надана характеристика за кожним показником результативності регуляторного акта щодо обсягів надходжень до зведеного бюджету Криворізької міської територіальної громади, соціальної захищеності продавців, збільшення кількості легалізованих найманих працівників, сприяння захисту прав споживачів, розміру коштів і часу, що витрачаються суб’єктами господарювання, і рівня поінформованості з основних положень акта. Зауваження та пропозиції стосовно змісту рішення міської ради не надходили.

 

 9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей:

Періодичне відстеження результативності  регуляторного акта – рішення Криворізької міської ради від 27.04.2011 №327 «Про затвердження Правил торгівлі на ринках м. Кривого Рогу», зі змінами, виконано відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Постанови Кабінету Міністрів України    від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта». Ураховуючи зміни, що сталися в діяльності суб’єктів ринкових відносин за час дії регуляторного акта, рішеннями міської ради від 25.01.2012 №886, 23.11.2016 №1072, 28.02.2018 №2461, 26.06.2019 №3853, 27.09.2023 №2208, унесено зміни до Правил для приведення їх у відповідність до вимог чинного законодавства України.

Учасниками громадських слухань було визначено, що рішення міської ради від 27.04.2011 №327, зі змінами, відповідає вимогам чинного законодавства України, є актуальним для подальшого впорядкування організації ринкової торгівлі та не потребує змін.

Регуляторний акт потребує подальшого впровадження. Ураховуючи набуття чинності Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19 квітня 2024 року №1279 «Про затвердження Гігієнічних вимог до агропродовольчих ринків», питання внесення змін до регуляторного акта потребує опрацювання і, у разі необхідності, синхронізації його з чинним нормативно-правовим актом.

 

 

Голова постійної комісії

Криворізької міської ради

з питань підприємництва                                                                  Андрій ЮРІС

 

Головуюча на засіданні постійної

комісії Криворізької міської

ради за питань планування

бюджету, економіку та

регуляторної політики                                                                       Ірина ЖЕРЕТОВСЬКА

 

 

01 серпня 2024

© 2009—2024, Виконком Криворізької міської ради